Lekkage in voorsteven onder de waterlijn
We kochten de boot in de wetenschap dat er waarschijnlijk een klein scheurtje in de voorsteven onder de waterlijn van de boot zat waar heeeeel langzaam water doorheen lekte. Eenmaal op de kant zag dat er aan de buitenkant zo uit.
Na een klein tikje met een schroevendraaier valt er een heel plakkaat uit de romp.
Op het eerste gezicht niet een echte gedegen reparatie van rompschade geweest.
Nadat de watertank verwijderd was (moet ook gerepareerd worden) kon de binnenkant geïnspecteerd worden.
Wat ik hier vond was wel duidelijk!
Een niet kundig iemand heeft een schade in de boeg geprobeerd met plamuur te repareren.
Nooit een goed plan, geeft altijd lekkages.
Goed, dat wordt dan bikken, slijpen. frezen en schuren tot eindelijk de dikke koek plamuur en andere rommel die gebruikt is om het lek te dichten eruit is gehaald.
En wat komt er tevoorschijn: een flinke scheur in de romp van ca. 4 cm breed en meer dan 10 cm lang.
Wie heeft dat verzonnen om een scheur van deze afmetingen met plamuur te gaan repareren? Nog en wonder dat de lekkage binnen de perken is gebleven.
Het gat zal nog iets groter moeten worden. Door inwerking van water is er een deel van het polyester aangetast en bros geworden.
Nadat dit weggeslepen is en het zaakje goed gedroogd is, kan de definitieve reparatie gebeuren, netjes met polyester en glas-matten.
Zaterdag 24-12-2011
Mooi weer, ideale dag om het gat in de voosteven klaar te maken voor reparatie.
Ik heb het gat ontdaan van alle rotte plekken in de polyester en de omgeving schoongemaakt zodat de reparatie met polyestermatten kan gaan plaatsvinden.
Het is met 11 graden erg warm voor de tijd van het jaar dus ik hoop dat ik morgen of overmorgen het gat dicht kan maken.
Voorlopig is het een groot gat geworden van 20 cm lang en ongeveer 7 cm breed.
Maandag 26-12-2011 (2e kerstdag)
Vandaag gaan we de romp aan de voorzijde dichtmaken.
Met 11,5 graden zeer zacht voor een decemberdag.
Prima weer om met polyester het gat in de romp dicht te maken.
Om een goede uitharding van de polyester te garanderen verwarmen de we de plek waar het allemaal gaat gebeuren van onderen af met een bouwlamp en van binnen met een ventilator kacheltje.
Eerst het gat goed afplakken met een stuk plastic waardoor de vorm van de romp straks bewaard blijft in de nieuw aan te brengen polyester.
Om een goede lossing van de mal te krijgen, heb ik een tussenlaag van lossende folie gebruikt.
Alle spulletjes klaar gelegd,: 2 stuks gewoven glasmat en 2 stuks glasmat op maat geknipt voor in het gat
2 stuks glasmat met ruime afmetingen (+ 4 cm aan alle kanten) als bovenste lagen.
Eerste een laag GELCOAT.
Dan de glas-matten en polyester.
Warmte erbij en rustig laten uitharden. Na een klein half uur is het zaakje hard.
Na uitharden de mal en folie eraf.
Helaas is het resultaat niet zo strak geworden als ik had gehoopt.
De gelcoat is helemaal bobbelig geworden.
Wordt toch nog eerst plamuren en schuren voordat de topcoat er op kan.
Na verwijderen van de folie toch nog even lekker verwarmen voor optimale uitharding.
Het resultaat aan de buitenzijde.
Het resultaat aan de binnenzijde.
Het witte resultaat komt doordat ik gebruikt heb van een gewoven 100gr glasvezeldoek als versterking van de reparatie.
Deze vezelmat droogt wit van kleur op.
Rest nu alleen nog de afwerking aan de buitenzijde met plamuur en topcoat.
Dit ga ik in het voorjaar verder oppakken.
Het gat is in ieder geval op de enige juiste wijze dicht en naar het zich laat aanzien waterdicht.
Zaterdag 03-03-2012
Wat nog restte was plamuren en coaten. Vandaag de plamuur erom gebracht. morgen lekker schuren, dan kan de coating erop.
Zondag 11-3-2012
Vandaag de laatste laag coating op de eerder geschuurde plamuur aangebracht.
In totaal zitten er 3 lagen IJmopox HB coating op de kaal geschuurde plekken.
Hiermee is het onderwaterschip beschermd tegen indringend water.
Rest nu allen nog het afwerken met anti-fouling en dan is deze klus ook geklaard.
Pas als de boot in het water ligt zet ik de watertank er weer, kan ik nog even controleren of alles goed waterdicht is.
Hierna kan dan ook de voorsteven aan de binnenzijde worden afgemaakt.
Zondag 25-3-2012
Vandaag de laatste laag anti-fouling op de boot gesmeerd.
Van de beschadiging is nagenoeg niets meer te zien. Strak resultaat.
Hiermee is dit project afgerond.
Last updated: 25-3-2012