Schroefas vervangen

Hier zit toch waarschijnlijk de grootste tegenslag na de aanschaf van de boot. Een verborgen gebrek die flink in de kosten gaat lopen. Wat is het geval. Na de tweede keer varen met de boot sinds de aanschaf is er ogenschijnlijk nog niets aan de hand. er was wel een Val afgebroken in demast, maar dat is van een andere orde. een week later kom ik bij de boot en in de kajuit staat ca 10 cm water boven de vloer. Foute boel. Na anderhalf uur pompen was de bilge weer zo goed als leeg en kon ik op zoek waar het water vandaan kwam. Het bleek het binnenlager van de schroefas te zijn. hier druppelde in gestaag tempo het water uit. Ik zag al gelijk dat dit binnenlager er niet echt goed uitzag maar kreeg hem toch met een paar extra slagen  (voor zover dat nog kon) zover dat het ik het druppelen terug  bracht naar 1 druppel per 5 seconden.

DSC 4205 800

Draaien van de schroefas durfde ik niet meer omdat ik merkte dat hierdoor weer meer water in de boot kwam. Nog een week dan gaat de boot op de kant en nog geen reden voor een spoedhijs. Overal afblijven en regelmatig  controleren.

Week later, boot op de kant en eindelijk op inspectie. Eerst het binnenlager er maar eens af.

 

DSC 4230 800

Ja, hier worden we niet vrolijk van. Een 22 mm bronzen schroefas die ernstig is ingesleten.

 

slijtage schroefas bij afdichting 800

Dit is niet meer te repareren, hier kan geen binnenlager tegenop. dat wordt vervangen van een schroefas.

Eens kijken hoe het buitenlager eruit ziet.

 

DSC 4246 800

 Oke, hier hebben we te maken met een ovaal gesleten as. Duidelijk geval van kromme schroefas, maar dan wel een die zwaar is ingesleten.

 

slijtage schroefas bij buitenlager 800

Ook hier ernstige slijtage die niet gerepareerd kan worden.

Als ik de vakman moet geloven is het werkelijk een wonder dat dit niet al eerder mis gegaan is. Het binnenlager kan dit soort slijtages niet opvangen.

De vorige eigenaren was het wel opgevallen dat zij vaker de bilge moesten leegpompen, maar hadden van een slijtage of problemen met de schroefas blijkbaar geen weet.

Extra complicaties die erbij komen:

1) 22 mm schroefas is niet meer een courant type (alles is 25 mm) er zijn dus bijna geen onderdelen meer te krijgen ( assen, binnenlager, buitenlager, vetveters etc...)

2) de as kan allen maar vervangen worden van binnenuit omdat er een vaste skeg achter de as zit. Dit betekent motor eruit!

Na veel leveranciers afgelopen te zijn en ook de vakman tevergeefs aan het zoeken is geweest, heb ik in overleg met de vakman besloten om er een 25 mm as in te laten zetten.

Dit betekent wel een heftige verbouwing omdat de schroefas-koker ook vervangen moet worden. 

Het wordt dus een nieuwe schroefas koker, nieuwe schroefas, nieuw buitenlager, nieuw binnenlager, en een nieuwe/aangepaste aansluiting op de flexibele motor-koppeling.

Of de schroef ook vervanen moet worden moet nog bekeken worden.

 

Met angst en beven wacht ik nu op een offerte voor deze werkzaaamheden, die ik toch maar wel door een vakman laat uitvoeren.

 

17-12-2011

Eerste offerte binnen.......... dat het een duur geintje zou worden had ik wel verwacht, maar dat het ruim meer is dan de helft waarvoor we de boot hebben gekocht was toch wel heel erg schrikken.

Snel andere offertes aanvragen.

23-12-2011

De vakman opdracht gegeven om de schroefas te vervangen door een 25mm model. Wordt een hele verbouwing.

6 Februari gaat hij hier mee beginnen. 

Eerst de motor eruit. 

Dan "mept" hij de schroefaskoker naar binnen en komt deze netjes los van de boot.

Beetje uitboren, en de nieuwe schroefas kan er in . (tenminste, zo vertelde hij dat aan mij)

Nieuw binnenlager, nieuwe koppeling en een nieuwe schroef.

Kost wat, maar dan heb je ook wat!

 

8-1-2012

Laatste hand gelegd aan de voorbereidingen voor de werkzaamheden in februari.

Stuk van het interieur weggesloopt zodat de motor van zijn ophanging kan worden gehesen.

 

PICT0008 800

 Volgens mij ben ik klaar voor de grote klus.

Ik zal de komende weken waarschijnlijk niet op de boot komen. Eerst even een knieoperatie ondergaan.

 

4-2-2012

Tja, dan is het bijna zover en dan wordt het in ene echt winter. Bar koud met nacht temperaturen van -18 graden.

Maandag 6-2 zouden ze beginnen met de reparatie, maar dat wordt nu twee weken uitgesteld.

Nu maar hopen dat het over twee weken warmer is, want onder de 5 graden hardt de lijm waarmee de schroefas wordt verlijmt niet uit.

We wachten weer af.

20-2-2012

Vandaag was het zover. Het was vanmorgen nog wel enkele graden onder nul, maar 

stralend weer om de schroefas te vervangen.

Allereerst de oude schroef eraf gezaagd.

 

DSC 4521 800

Vervolgens moest de motor worden uitgebouwd. toch nog een hele klus.

En dan blijkt dat de bout van de trillingdemper, waar de motor op vastgezet is, ernstig aangetast waardoor de moer er niet meer vanaf te draaaien is. Dat zal wel een nieuwe worden.  Ook begaf een aansluiting van de wierpot waardoor deze ook vervangen moet worden.

Maar het belangrijkste: De motor is eruit!

 

DSC 4526 800

En dan de klus waar het allemaal om ging, het eruit slopen van de oude schroefas en schroefaskoker met zijn buitenlager en binnenflens.

Zaakje weggebikt en afgeslepen.

 

DSC 4527 800

Hij is er netjes uit gekomen. Er wordt nu een nieuwe besteld (definitieve maten vandaag opgenomen) en zodra deze binnen is kan het gat waar de nieuwe schroefaskoker in moet komen worden uitgeboord, uitgericht en worden verlijmd.

21-2-2012

Vandaag zijn de nieuwe onderdelen gearriveerd. Alleen de schroef ontbreekt nog, deze moet eerst worden gemeten.

 

DSC 4539 240DSC 4541 240
 

DSC 4542 240 DSC 4544 240

 

DSC 4549 240 DSC 4550 240

DSC 4548 800

Het gat in de romp is voor een deel al op de juiste diameter uitgeboord. Helaas boor bot, morgen verder.

 

DSC 4554 800

22-2-2012

Vanmorgen weer verder geboord met een nieuwe boor. 

Schroefaskoker kan erin en de motor kan worden ingebouwd en schroefas worden uitgelijnd.

Het begint weer ergens op te lijken.

 

DSC 4555 240 DSC 4557 240

DSC 4559 240  DSC 4560 240


Morgen wordt de schroefaskoker vastgelijmd en gelamineerd.

 

23-2-2012

Vandaag is de schroefaskoker in de boot gelijmd en vastgezet door laminatie aan de binnenzijde.

 

DSC 4562 800

De motor is verder aangesloten en de slangen van het koelsysteem zijn vervangen.

De nieuwe wierpot is gemonteerd.

Demotor op de juiste hoogte gebracht.

Hiervoor zijn extra plaatjes onder de motor geplaatst zodat de schoefas goed in lijn staat met de motor.

 

DSC 4566 800

De motorsteunen moeten nog wat omhoog gebracht worden en het zaakje moet hier en daar nog wat worden afgewerkt.

Ook de nieuwe schroef moet nog worden geleverd en gemonteerd.

Dit zal waarschijnlijk woensdag 29 februari gaan gebeuren.

Met een beetje mazzel is de klus dan geklaard.

13-3-2012

Vandaag de nieuwe schroef erop. Ik had inmiddels de schroefaskoker al 3 lagen in de coating gezet zodat het zaakje verder klaar zou zijn.

PICT0018 800

Hij glimt wel heel erg. Anode zit op de moer.

 

De motor is vandaag op de juiste hoogte gebracht. 

Hiervoor zijn extra plaatjes onder de motor geplaatst zodat de schroefas goed in lijn staat met de motor.

 

PICT0017 800

De vakman is klaar met de klus. Aan mij nu om het verder weer af te maken.

Meubilair weer in orde maken en afwerken. Ik wil de motorruimte gaan schilderen samen met de bilge, maar dat komt later.

Eerst de boot het water in en kijken of de afdichting oook inderdaad waterdicht is. 

23-3-2012

VMeubeltjes zijn weer in elkaar gezet en anti-fouling zit op de boot.

de motor heeft inmiddels proefgedraaid en de schroefas heeft zijn eerste omwentelingen op de motor gedraaid.

De boot is klaar om te water te gaan en de nieuwe voortstuwing verder te testen.


DSC 4612 800

Deze klus is hiermee afgerond.

Last updated: 23-3-2012