Alle lijnen vervangen in mast
Lekker zeilen vlak voordat de boot het water uit gaat dachten wij nog.
Grootzeil hijsen en met een donderend geraas viel tijdens het hijsen het grootzeil met een klap naar benneden. Grootzeil val gebroken .........
Gootzeil en fokke val zijn van het type die in de mast van een lijn naar een staalkabel verlopen. En ja hoor, dit verloop heeft het begeven.
Helaas zit de breuk in de mast, dus dat wordt een nieuwe lijn inscheren.
Eerder was al een andere val afgebroken en ook de kraanlijn vertrouw ik niet echt.
Conclusie: alle lijnen in de mast moeten maar vervangen worden.
Mast gaat toch plat dus mooie klus in de winter om voor te bereiden en in het voorjaar in de mast scheren.
Update 4-2-2012
Nieuwe lijnen besteld voor:
Lijn toepassing | Materiaal | Materiaal |
Grootzeilval | Dyneema | 6mm |
Fokkeval | Dyneema | 6mm |
Spinakerval | Polyester | 8mm |
Kraanlijn | Polyester | 6mm |
Spinakerboom ophouder | Polyester | 6mm |
Extra lijn over blok boven in mast | Polyester | 8mm |
vlaggenlijnen | Polyester* | 4mm |
* De bestelling van de vlaggenlijn is een beetje fout gelopen. Leverancier heeft dyneema geleverd voor de prijs van polyester.
Beetje over de top om 4 mm dyneema te gebruiken als vlaggenlijn.
Misschien bestel ik hiervoor nog een eenvoudig vlaggenlijntje.
Ik heb een setje splitsnaalden en een rolletje takelgaren meebesteld dus ik kan aan de bak om oogsplitsen in de lijnen te gaan maken en takelingen voor de afwerking.
Ik heb een paar linkjes naar instructie video onderaan deze pagina gezet hoe je dit zelf kan maken.
(met dank aan de Lijnenspecialist)
Ik heb besloten om geen gebruik meer te maken van de stalen vallen, maar de vallen volledig in
dyneema en polyester uit te voeren.
Update 17-2-2012
Lekker knutselen...........
Instructie video bewerken lijnen:
Oogsplits Dubbel Gevlochten Polyester Lijn
Oogsplits Dubbel Gevlochten Lijn Met Dyneema kern, met mantel
Update 25-3-2012
Alle lijnen zijn in de mast geschoren.
Eerst met twee nog in de mast aanwezige oude lijnen nieuwe dunne trekdraden in de mast getrokken.
Vervolgens de definitieve lijnen met deze trekdraden door de mast getrokken en geborgd.
Leuk bijkomend detail was dat de schijven van de katrollen in de mast waren gemaakt voor staalkabels.
Hierdoor zit er een diepe groef in de schijven die smaller is dan de lijnen die nu door de mast lopen.
De maat van deze schijven was natuurlijk afwijkend van de standaard schijven, dus wat te doen.
Ik heb de schijven zelf maar afgedraaid tot een mooi ronde schijf zonder groef. Schijven weer in de mast gemonteerd en alles lijkt nu verder goed te functioneren.
Nu alleen nog de vlaggen lijnen aan de zaling, maar dat komt vlak voordat ik de mast ga hijsen.
De uiteinden van de lijnen moet nog worden afgewerkt met een takeling, maar dat is een mooi werkje voor een zomerse dag op het water met een biertje erbij.
We kunnen wel stellen dat deze klus is afgerond
Last updated: 25-3-2012