Dieptemeter en Log repareren/vervangen
De dieptemeter en log die in de boot zaten werkte beiden niet meer. Nadat ik de spanning op de meters op de juiste wijze had aangesloten weigerde ze nog steeds dienst.
Dus, meters eruit en thuis opengemaakt. Gelukkig boven een bak, want er kwam een grote hoeveelheid water uit.
geen wonder dat de meters het niet meer deden.
Na het uitlekken eerst een aantal dagen laten drogen op de verwarming.
Na het drogen de meters testen op een losse 12 V voeding. Helaas, het water heeft zijn sporen al achter gelaten.
Het vervangen van een enkel gecorrodeerde onderdeel mag niet mee baten.
Dat worden twee nieuwe meters. en vooral een dieptemeter vind ik op de randmeren een absolute must. 12-12-2011
Twee nieuwe meters via markplaats aangeschaft! Nieuw in doos, zo te zien direct uit de UK, maar zeeeeer veel
goedkoper dan gewoon in de winkel.
De transponders zijn exact dezelfde die er al in zaten. Makkelijk met monteren in het voorjaar!
De log transponder past gewoon in de rompdoorvoer die er al inzit. De transponder van de dieptemeter kan, nadat ik het buisje van de vorige dieptemeter heb schoongemaakt, ook gewoon geplaatst worden.
Ik moet nog wel even op internet opzoeken met welke vloeistof ik de dieptemeter transponder met afvullen.
Voor het plaatsen van de meters, moet er wel een nieuwe plaat in de kuip geplaatst worden. Dit kan ik vast van de winter voorbereiden.
Gezien vanaf de motorbun.
Update 11-3-2012
Motor bediening paneel opgeknapt, lampjes weer werkend, roest rond toerenteller aangepakt en weer netjes in de wax gezet.
Alleen nog nieuwe rubberdoppen over de knoppen (zijn besteld) en dan is het motorpaneel weer als nieuw.
op de nieuwe plaat ABS heb ik de gaten afgetekend waar de nieuwe meters en het motor bedienpaneel moeten komen.
thuis even uitzagen.
Nu moeten de gaten nog in de kuip worde gezaagd en dan kunnen de meters erin
Nieuwe paneel wordt vastgelijmd en afgemonteerd.
Zo ziet het er aan de achterzijde uit. oude gaten ook nog goed zichtbaar. Ik weet nog niet of ik die weer dicht ga maken in verband met de sterkte van de kuipwand.
Het resultaat.
De meters moeten nog worden aangesloten.
De transponder van de dieptemeter moet nog worden gemonteerd in de reeds bestaande behuizing, nadat deze is schoongemaakt en gevuld met wonderolie.
De opnemer van de log monteer ik pas als de romp in een nieuwe laag anti-fouling staat.
Update 11-3-2012
Meters aangesloten en ze komen tot leven.
Na de anti-fouling heb ik de transponder van de LOG geïnstalleerd en getest. Natuurlijk werkt dit direct.
Nu dacht ik even makkelijk hergebruik te kunnen maken van het al bestaande pijpje van de transponder van de dieptemeter, schoonmaken en oude (denk ik) olie eruit gehaald.
Blijkt er een dikke laag kit op de bodem van het pijpje te zitten (ca. 1,5 cm dik).
Dit is niet goed voor de betrouwbaarheid van de dieptemeter.
Pijpje eruit gebroken en behandeld met coating.
Ik heb er een nieuw pijpje in gelijmd en goed met Polyester vastgezet.
Hier kan de wonderolie in waarna ik de nieuwe transponder erin laat zakken.
Hiermee is deze klus ook afgerond.
Last updated: 31-3-2012